Mikä patentti on? Mitä hyödyllisyysmallioikeudella tarkoitetaan? Näiltä sivuilta löydät yleistä tietoa IPR:ään liittyvistä käsitteistä.
Tutustu ensin muutamaan esittelyvideoon aiheesta:
Patentti on patenttiviranomaisen myöntämä kielto-oikeus, jolla voi kieltää muita käyttämästä keksintöä ammattimaisesti. Kielto-oikeus on määräaikainen (useimmissa maissa 20 v) ja alueellinen (maa- tai aluekohtainen).
Teollisesti valmistettava tai käytettävä laite, tuote, menetelmä tai käyttö, joka on uusi ja keksinnöllinen (eroaa olennaisesti ennestään tunnetuista), voidaan patentoida. Myös tietokoneohjelma yhdistettynä tekniseen sovellukseen, geneettistä tietoa sisältävä biologinen materiaali tai mikrobiologinen menetelmä ovat patentoitavissa. Patenttiviranomainen käyttää harkintavaltaansa siinä, onko keksinnöllisyystaso riittävä, ts. eroaako keksintö riittävän olennaisesti ennestään tunnetuista, vai kuuluuko keksintö (uutuudestaan huolimatta) ammattimiehen tavanomaisen taitamisen piiriin.
Patentointi on tehokas tapa suojata keksinnöt ja tuotekehitystulokset kilpailijoiden luvattomalta kopioinnilta. Jonkinasteista suojausta saadaan aikaan myös nopealla tuotekehityksellä ja valmistusmenetelmien salassapidolla, mutta useinkaan nämä keinot eivät sovellu tai riitä, jolloin patentointi on ainoa käyttökelpoinen suojamuoto. Patentoinnilla on merkitystä myös oman toimintavapauden turvaamisessa.
Tavaramerkki on tunnus, jolla elinkeinonharjoittaja erottaa markkinoimansa tavarat tai palvelut toisten tavaroista tai palveluista. Yksinoikeus tavaramerkkiin voidaan saada 1. vakiinnuttamisella ja/tai 2. rekisteröinnillä. Tavaramerkkinä voidaan rekisteröidä mikä tahansa merkki, joka voidaan esittää graafisesti ja jonka avulla voidaan erottaa elinkeinotoiminnassa liikkeeseen lasketut tavarat toisten tavaroista/palveluista. Tavaramerkkinä voi olla esim. sana, kuvio, kirjain, numero tai näiden yhdistelmä, henkilönnimi, tavaran tai sen päällyksen muoto, iskulause.
Hyödyllisyysmallioikeudella tarkoitetaan keksijälle hakemuksesta rekisteröityä yksinoikeutta keksintönsä ammattimaiseen hyväksikäyttöön. Yksinoikeus on määräaikainen ja alueellinen kuten patentin antama yksinoikeus. Suomessa hyödyllisyysmalli on voimassa yhteensä enintään 10 vuotta (maksamalla uudistusmaksut 4 vuoden ja 8 vuoden kuluttua hakupäivästä).
Hyödyllisyysmallihakemus tehdään pääsääntöisesti kuten patenttihakemus, sillä ei kuitenkaan voi suojata menetelmäkeksintöjä. Keksinnöllisyysvaatimus on alhaisempi kuin patentilla suojattavan keksinnön osalta.
Mallilla tarkoitetaan tuotteen tai sen osan ulkomuotoa. Tuotteella tarkoitetaan teollisesti tai käsityönä valmistettuja tavaroita sekä pakkauksia, pakkauksien ulkoasua, graafisia symboleita ja kirjasintyyppejä.
Kattavat online-tutkimukset selvittävät jo rekisteröidyt tavaramerkit, jotka ovat identtisiä tai samankaltaisia haettavan tavaramerkin kanssa. Tutkimuksella voidaan selvittää niin Suomessa kuin muissakin maissa vireillä olevat tavaramerkkihakemukset sekä tavaramerkkirekisteröinnit, jotka saattavat muodostua esteeksi tavaramerkkirekisteröinnillenne. Tutkimukseen on suositeltavaa sisällyttää myös toiminimet ja sukunimet, jotka voivat myös muodostua esteeksi tavaramerkkirekisteröinnille.
Innovaatiosetelillä laadukkaita IPR-palveluita
Business Finlandin (entinen Tekes) tarjoama Innovaatioseteli-rahoitus on tarkoitettu pk-yrityksille, joilla on tuote- tai palveluidea kansainvälisellä kasvupotentiaalilla. Innovaatioseteliä voi käyttää, jos yrityksellä on tarvetta ulkopuoliselle osaamiselle suunnitelmien tueksi ja toteuttamiseksi. Kansainvälistymisvaiheessa on tärkeätä muistaa huolehtia IPR-asioista; Omistatko brändisi? Tiedätkö mitä ulkomaiset kilpailijat ovat suojanneet?
Yrityksen nimisuunnitteluun on hyvä käyttää aikaa. Hyvä nimi on helppo muistaa ja sen käyttäminen on vaivatonta. Yrityksen nimeä on järkevä käyttää aina vain rekisteriin merkityssä muodossa. Näin asiakkaat, sopimus- ja
yhteistyökumppanit löytävät yrityksen helposti.
Voit tarkistaa www.ytj.fi palvelusta, onko miettimäsi yritysnimi vapaana.
Tavaramerkin päätarkoitus on saada kuluttajat tunnistamaan tietyn yrityksen tuote (tavara tai palvelu) siten, että se
erottuu kilpailijoiden tarjoamista samanlaisista tai samankaltaisista tuotteista. Brändin rakennus käynnistetään samassa
yhteydessä.
Voit tarkistaa epalvelut.prh.fi/web/tietopalvelu/haku palvelusta, onko miettimäsi tavaramerkki vapaana.
Kannattaa miettiä huolellisesti domain-nimeä, myöskin ulkomaisten asiakkaiden näkökulmasta. Tavaramerkin, yrityksen
nimen ja domain-nimen yhtäaikainen ratkaiseminen johtaa usein parhaaseen lopputulokseen.
Voit tarkistaa www.domain.fi palvelusta, onko miettimäsi domain-nimi vapaana
Euroopan Patenttitoimiston toimeksiannosta haastateltiin n. 600 eurooppalaista pk-yritystä, ja kysyttiin mitä suosituksia he antaisivat yrityksen IPR-toimenpiteiden hoitamiseksi.
HELSINKI
Leitzinger Oy
c/o Spaces
Mannerheiminaukio 1 A
00100 Helsinki, Finland
Puh: +358 9 685 99 20
asiakaspalvelu@leitzinger.fi
y-tunnus: 0110767-8